John Wick-regisseur: Er is geen reden voor Hollywood om nog steeds echte wapens te gebruiken op de set

pexels mauricio mascaro 1592109 scaled

GFC NIEUWSREDACTIE- Na de tragische schietpartij op de set van de film Rust die leidde tot de dood van cinematograaf Halyna Hutchins, heeft John Wick-regisseur Chad Stahleski gezegd dat er geen reden is om een live pistool op een set te hebben.

Stahelski, een stuntveteraan die nu regisseert, vertelde The Hollywood Reporter dat de reden dat live vuurwapens nog steeds op sets worden gebruikt, is omdat het te veel kost om CG-effecten te gebruiken. Niet alleen dat, maar te veel mensen hebben te veel geld geïnvesteerd in het gebruik van echte wapens op de set.

“Mijn gevoel is dat er geen reden is om een levend vuurwapen op de set te hebben. We kunnen steden en ruimteschepen en Godzilla en al deze dingen creëren. We hebben de technologie om hetzelfde te doen met vuurwapens. Maar de laatste 100 jaar gebruikt Hollywood echte vuurwapens. Niemand wil dat zeggen, maar dat is de echte reden. Je hebt geen vuurwapens nodig. Het alternatief gaat je gewoon meer geld kosten.”

Stahelski was natuurlijk niet op de Rust-set toen de tragedie gebeurde, maar hij heeft ongelukken op de set uit de eerste hand gezien, en ze zijn altijd te wijten geweest aan menselijke fouten, zei hij.

De regisseur ging verder met te zeggen dat jaren geleden vuurwapens op de set blanco’s afvuurden – of een kogel zonder het projectiel. Maar een blanco creëert nog steeds een hersenschuddingskracht die “genoeg zou zijn om je schedel te verbrijzelen”, zei Stahelski, dus acteurs in die scènes staan niet dicht bij elkaar.

“Dat soort ongelukken zijn gebeurd en er zijn mensen door omgekomen. Maar in de afgelopen 10 jaar zijn ze naar buiten gekomen met elektronische geweren, plug-guns waar het onmogelijk is om iets uit de loop te laten komen en totale CG. Zo doen we dat. Die technologie is er voor iedereen,” zei Stahelski.

Stahelski’s volgende film is John Wick: Chapter 4, die op 24 maart uitkomt. Hij is ook verbonden aan het regisseren van de film gebaseerd op de PlayStation-game Ghost of Tsushima.